Néhány évvel ezelőttig még hajlamosak voltunk az Y és a Z generációt egy kalap alá venni a munkaerő-piaci jellemzőik alapján.
Ma már érdemes felderíteni az 1996 után született Z generáció sajátos jellemzőit és elődeiktől mutatott különbözőségeiket.
Eltérő igényeik és munkavégzési módszereik figyelembevételével ugyanis sikeresebben érhetjük el és hatékonyabban integrálhatjuk őket a szervezetbe.
- Technológia
Az első és legfontosabb különbség a Z generáció és az őket megelőző generációk között a digitalizáció mértéke. Ők ugyanis az első olyan generáció a munkavállalók piacán, akik igazán digitális bennszülöttek – szinte már telefonnal a kezükben jöttek a világra és egyáltalán nem rendelkeznek ismeretekkel a számítástechnikai eszközök nélküli életről. Az online és mobil eszközök ennek köszönhetően erősen befolyásolják az ideális munkahelyről kialakított képüket. Nagyon fontos számukra az innováció mértéke egy vállalaton belül, hiszen ez lehetővé teszi számukra a rugalmas és hatékony munkavégzést. - Flexibilitás és bizalom
Y generációs társaikhoz hasonlóan a Z generáció számára is elengedhetetlen a rugalmas munkaidő. Nagyon fontosnak tartják az önállóságot, valamint elvárják a bizalmat felettesüktől – tehát az otthoni munkavégzés is szempont, amikor munkahelyet választanak maguknak. Érdemes tiszteletben tartani, hogy a Z generáció esetében a hatékony idősávok jóval eltérhetnek a megszokottól: nem tartják kizártnak az esti vagy hétvégi munkavégzést, azonban ezért cserébe a hétköznapokban is kulcsfontosságú a rugalmasság. - Személyes kapcsolatok
A rugalmas munkavégzés kiemelkedő fontossága után meglepő lehet, hogy a Z generáció számára a személyes kapcsolatok kialakítása is nagyon fontos motiváló tényező. Kifejezetten szeretnek csapatban dolgozni, ezért a leendő csapat és a felettes személye is meghatározó számukra. A személyes törődés kialakítását elengedhetetlennek tartják, egy jó vezető iránymutatása fejlesztő hatással lehet rájuk – mindezek mellett pedig elvárják az őszinte és építő jellegű visszajelzést. - Kommunikáció
Óriási különbséget fedezhetünk fel az Y és a Z generáció között a kommunikációs csatornák megválasztásában is – míg az idősebbek az e-maileket részesítik előnyben, a Z generáció sokkal inkább a személyes meetingek híve. Ennek oka lehet az a negatív visszhang, amit az Y generáció körül észlelnek a folyamatos “mobilnyomkodás” kapcsán. Igyekeznek megcáfolni azt a sztereotípiát, hogy a mai fiatalok már csak kütyük segítségével kommunikálnak. - Vállalkozói kedv
A Z generáció tagjainak vállalkozói kedve szinte az egekben jár. Saját vállalkozásuk elindításával szeretnének anyagi biztonságra és önállóságra törekedni. Azonban alkalmazott válhat belőlük, hiszen minden tudást magukba szeretnének szívni és minden kihívásnak állnak elébe, ez segítheti őket saját céljaik elérésében. - Multitasking
Mindig azt érezted, hogy Y generációs kollégáid a multitasking koronázatlan királyai? Várj csak, míg megérkezik a Z generációs csapattag! Digitális bennszülöttekként ugyanis a vérükben van a feladatokkal való zsonglőrködés: a rengeteg inger befogadása és feldolgozása nem jelent gondot számukra. Pont ezért nagyon fontos, hogy ha az adott munkakörben nagyon hosszú ideig egy feladatban kell elmélyedni, azt jelezzük előre a Z generációs jelölteknek.
Ugyan sok mindenben tényleg eltérnek elődeiktől, de azért nem lehetetlen megfejteni a Z generációs pályakezdőket – a fent említett tényezők pedig kiindulási pontként szolgálhatnak minden HR-es számára.
Kattints ide további információért